#083  Analize Economice: Comerțul Extern al Republicii Moldova, factorii care au dus la încetinirea creșterii

Exporturile moldovenești, după trimestrul III din 2022, au cunoscut o încetinire, după ce în trimestru I-au avut cea mai mare creștere din istoria țării, analiză

Exporturile Republicii Moldova în 2022, după trimestrul III, au cunoscut o încetinire, după ce în primul trimestru au avut cea mai mare creștere din istoria țării. Potrivit unei analize a expertului în politici economice al Institutului pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, în primele 11 luni ale anului 2022, volumul total al exporturilor moldovenești este estimat la 3,9 miliarde de dolari. Cu 1,1 miliarde de lei mai mult față de 2021. În valoare anuală, acestea, în ianuarie 2022, au fost estimate la 3,2 miliarde de dolari. În august au ajuns la 4,32 miliarde de dolari. Creștere pe care Republica Moldova nu a mai înregistrat-o vreodată. Din septembrie și până în noiembrie, exporturile au cunoscut o stagnare, chiar o ușoară scădere, de până la 4,31 de miliarde de dolari.

În cadrul ediției de vineri, 20 ianuarie, a emisiunii „Analize economice cu Veaceslav Ioniță”, expertul a declarat că ceea ce a dus la creșterea exporturilor moldovenești până în ianuarie 2022, a dus și la stagnarea sau chiar scăderea lor. Astfel, sunt patru factori care au influențat scăderea exporturilor:

  1. Conjunctura internațională și națională. Tot ceea ce s-a întâmplat în 2021 și 2022, când inflația globală a cunoscut cea mai mare creștere din ultimii 20 de ani, când au fost înregistrate cele mai mari creșteri de prețuri pentru toate tipurile de produse, au dus la creșterea atât a importurilor, cât și a exporturilor. Prețul produselor exportate a crescut anul trecut estimativ cu 12%, ceea ce înseamnă că doar la diferența de preț moldovenii au câștigat cel puțin 400  de milioane de dolari. Însă, ceea ce a permis creșterea exporturilor, duce acum la plafonarea creșterii. Prețurilor cresc într-un ritm mai lent, inflația globală scade, iar acest fapt se manifestă negativ asupra exporturilor;
  2. La începutul anului 2022, Republica Moldova a înregistrat o creștere puternică a exporturilor datorită anului agricol 2021 favorabil, care a fost și cel mai bun de la independență încoace. Producția agricolă a înregistrat unele dintre cele mai mari creșteri, iar prețurile au fost dintre cele mai bune la producția agricolă. Însă, anul 2022 a fost unul foarte prost pentru domeniul agricol. Volumul producției agricole a scăzut enorm. Roada pentru unele produse a fost cu 30-40% mai mică față de 2021. Respectiv, în prezent avem o încetinire a creșterii exporturilor produselor agricole, deoarece nu există aceleași volume de mărfuri care au fost în 2021;
  3. Războiul din Ucraina a influențat asupra producției agricole din regiunea separatistă transnistreană, care tradițional se exporta prin Republica Moldova, dar și prin Ucraina. În prezent, o parte considerabilă a producției agricole din regiunea separatistă transnistreană se exportă prin câmpul legal al Republicii Moldova;
  4. Tot războiul din Ucraina a determinat o creștere puternică a exporturilor și a importurilor. Un volum important de mărfuri, Republica Moldova le-a importat pentru a le exporta în Ucraina, iar alte mărfuri au fost importate din Ucraina, pentru a fi exportate în alte părți. Astfel, în 2022 companiile moldovenești de transport au avut venituri din acest proces de import/export, din și spre Ucraina, de cca 150 de milioane de dolari. Volumul total de servicii de transport, pe care Republica Moldova le-a exportat până la criza din 2020, era de cca 430-440 de milioane de dolari. În pandemie, acest tip de export s-a prăbușit la 250 de milioane de dolari. Dacă nu era războiul din Ucraina, în 2022 creșteau exporturile până la 300 de milioane de dolari. Însă, pe fundalul războiului, companiile de transport moldovenești în 2022 vor crește volumul de export al serviciilor de transport la cca 430-440 de milioane de dolari.

Economistul a mai spus că anul 2022 cel mai probabil va fi finalizat la 4,3 miliarde de dolari, volumul total al exporturilor. Însă, dacă scoatem partea legată de războiul din Ucraina, exporturile reale ale Republicii Moldova în 2022 se vor cifra la cca 3,3 miliarde de dolari. Un miliard de dolari din ceea ce s-a exportat sunt legate de importul și exportul mărfurilor din și spre Ucraina.

În trimestrul I din 2022 s-a exportat bunuri de 1,06 miliarde de dolari. În trimestrul II – de 1,2 miliarde de dolari, dintre care 950 de milioane de dolari au fost mărfurile moldovenești, iar 280 de milioane de dolari – mărfurile generate de comerțul cu Ucraina, pe fundalul războiului. În trimestrul III – circa 1 miliar de dolari este estimat exportul de mărfuri, dintre care 690 de milioane de dolari mărfurile moldovenești, iar 300 de milioane de dolari – mărfurile din și spre Ucraina, determinate de război. În trimestrul IV se estimează că exportul produselor moldovenești este de 800 de milioane de dolari, iar legat de Ucraina – 230 de milioane de dolari.

„Unica ce ne creează iluzia și senzația că lucrurile merg bine sunt mărfurile pe care le vindem Ucrainei. Dar și aici avem o problemă. În trimestrul II și III, exporturile generate de războiul din Ucraina au fost de cca 300 de milioane de dolari, iar în trimestrul IV – estimăm o reducere de până la 230 de milioane de dolari. Fapt determinat de doi factori: 1) de produsele petroliere, mărfurile de bază pe care noi le exportăm în Ucraina, prețurile au scăzut și respectiv volumul nu este în scădere, dar avem scădere de preț; 2) ucrainenii deja identifică alte mecanisme prin intermediul cărora să poată exporta. Și pentru noi această oportunitate de a câștiga bani prin a oferi servicii companiilor din Ucraina se epuizează lent”, a spus economistul.

Analistul economic a mai menționat că produsele petroliere au fost în 2022 produsul cel mai exportat, în special cele importate din România și exportate în Ucraina. Dacă Republica Moldova anual exporta produse petroliere de la 10 la 15 milioane de dolari, iar în trimestrul I din 2022 practic au lipsit astfel de exporturi, în trimestrul II a ajuns să exporte produse petroliere de 194 de milioane de dolari. De 184 de milioane de dolari în trimestrul III și estimativ de 160 de milioane de dolari în trimestrul IV, scădere determinată de micșorarea prețurilor la produsele petroliere. În 2022 Republica Moldova a exportat produse petroliere de circa 540 de milioane de dolari.

Expertul a enumerat câteva țări care au contribuit la creșterea exporturilor moldovenești: Ucraina – cu 547,8 milioane de dolari; România – cu 393,1 milioane de dolari. Astfel, circa 80% din creșterea exporturilor moldovenești în 2022 au fost generate de aceste două țări. Italia – cu 90,1 milioane de dolari; Bulgaria – cu 74 de milioane de dolari; iar Iran – cu 51,8 milioane de dolari. „Avem o situație interesantă cu Iran. Brusc au apărut exporturile în această țară. Am mai multe dubii legate de aceste exporturi. Încerc de ceva timp sa-mi dau seama despre ce exporturi este vorba. Pentru prima dată apar exporturile moldovenești către Iran în așa volume mari și a apărut într-un an foarte interesant legat de războiul în Ucraina; criza energetică; izolare internațională etc”, a opinat expertul.

Totodată, țările din care Republica Moldova a realizat creșterea  importurilor în 2022 au fost: România – cu o creștere de 744,3 milioane de dolari; Federația Rusă – de 203,3 milioane de dolari și este vorba de resursele energetice; India – de 192,8 milioane de dolari, import de petrol; Ucraina – de 186,9 milioane de dolari; China – de 111,8 milioane de dolari; Turcia – de 110,5 milioane de dolari; Bulgaria – de 60,3 milioane de dolari; Ungaria – de 52,7 milioane de dolari; Polonia – de 40,9 milioane de dolari; Germania – de 34 de milioane de dolari. Alte țări – 252,6 milioane de dolari.

Veaceslav Ioniță a mai spus că în trimestrul I din 2022 produsele pe care Republica Moldova le importa au crescut în preț cu 27%, iar cele pe care le exporta – cu doar 8,7%. Astfel, mărfurile moldovenești s-au scumpit mai încet decât cele importate. Ca rezultat, a trebuit să fie produse mai multe mărfuri și exportate ca să fie cumpărat același volum de bunuri procurate un an mai devreme. În trimestrul III situația s-a ameliorat, deoarece o cotă mare din exporturile au vizat produsele petroliere, care de fapt nu sunt ale noastre, dar au fost reflectate ca exporturi moldovenești.

Expertul a amintit că și în 2001 prețurile la mărfurile moldovenești au crescut mai încet decât la cele importate, înregistrând o competitivitate negativă de -4%. Republica Moldova a trebuit să vândă cu 4% mai multe mărfuri pentru a procura același volum de bunuri pe care l-a procurat în 2000. Cel mai trist a fost în anul 2022, când a fost o conjunctură internațională bună la mărfurile exportate, în special la producția agricolă. Însă, mărfurile pe care le-am importat, au crescut în preț mai rapid decât prețurile mărfurilor pe care le-am exportat. A trebuit să vindem cu 6,7% mai multe produse ca să cumpărăm același volum de mărfuri din 2021. „Din 2000 și până în prezent, competitivitatea Republicii Moldova este negativă. În 2022 a trebuit să vindem cu 22% mai multe mărfuri, pe care le producem, pentru a procura același volum de bunuri pe care l-am cumpărat în 2000. Avem o economie primitivă, care duce la ceea că la noi produsele sunt mai slabe, mai necompetitive. Trebuie să creăm o economie cu competiție pozitivă, ca mărfurile noastre să crească în preț mai rapid”, a spus expertul.

Veaceslav Ioniță afirmă că ultimele luni din 2022 au arătat că avem o tendință clară de scădere a exporturilor moldovenești, iar că cea mai puternică scădere o are producția agricolă și că atât timp cât avem o economie bazată și dependentă de agricultură, care a ajuns într-o stare vulnerabilă, inclusiv din cauza condițiilor climaterice, avem și o economie cu o competiție negativă de prețuri. „Trebuie să producem din ce în ce mai mult pentru a importa același volum de bunuri. Tot ce avem de făcut este să identificăm produsele pe care le-am putea produce, ca prețurile la aceste produse să crească cel puțin la egalitate cu cele pe care le importăm. Altfel, riscăm să avem o economie sortită la subdezvoltare”, a conchis analistul economic.

IDIS „Viitorul” este un think tank independent, înființat în 1993 care combină cercetarea socială, politică și economică cu componente solide de advocacy. Instituția realizează cercetări aplicate de monitorizare pe mai multe domenii: economie, politica socială, politicile UE, dezvoltarea regională, dar și riscurile de securitate și de politică externă.

Urmărește-ne pe Facebook – https://www.facebook.com/IDISViitorul ;
Abonează-te la canalul nostru de Telegram – https://t.me/idis93 ;
Vizionează-ne pe canalul nostru de Youtube – https://www.youtube.com/@idisviitorul8539 .

Grafice

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s