#046 Analize Economice: Tarifele la transportul public din mun. Chișinău

Sunt patru probleme majore cu care se confruntă municipiul Chișinău legat de transportul public, analiză

Sunt patru probleme majore cu care se confruntă municipiul Chișinău legat de transportul public. Este vorba de politizarea tarifelor, subvenționarea anuală cu sute de milioane de lei din buget, lipsa unui sistem integrat și reducerea numărului de pasageri. Despre aceasta a vorbit Veaceslav Ioniță, expert în politici economice la Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, în cadrul ediției de vineri, 25 martie, a emisiunii „Analize economice cu Veaceslav Ioniță”. 

El a precizat că recent au avut loc primele dezbateri publice legate de noua metodologie privind ajustarea tarifului pentru călătoria cu transportul public municipal, proces care a fost ignorat ani la rând. În opinia expertului, sunt patru probleme ale rețelei de transport public din municipiul Chișinău:

Prima problemă este povara enormă pe bugetul municipal, de unde transportul public este subvenționat foarte puternic. Dacă în 2011, din bugetul municipal s-au alocat pentru subvenționarea transportului public 50,4 de milioane de lei, atunci în 2021 suma a crescut de 14 ori, până la 700 de milioane lei și aceasta fără a ține cont de scumpirile la energia electrică și la carburanți. În condițiile scumpirilor la energia electrică și carburanții, în acest an, 2022, subvenționarea transportului public va crește până la cel puțin 800 de milioane de lei. Expertul este de părere că municipalitatea trebuie să descurajeze posesorii de autoturisme prin introducerea unor plăți pentru parcare, a unei taxe de circulație prin centrul orașului, iar banii colectați să fie direcționați subvenționării transportului public.

„Până în anul 2014 circa 6% din veniturile municipiului Chișinău erau direcționate către subvenționarea transportul public. Ulterior, s-a ridicat la 8%, iar în prezent este de 13%. Dacă vor fi incluse majorările la carburanți și la electricitate se va ajunge la 15%. Fiecare al șaselea leu pe care îl câștigă municipiul Chișinău este alocat subvenționării transportului public. Din acești bani pot fi reparate șase mari străzi din municipiul Chișinău”, a spus Veaceslav Ioniță.

A doua problemă, afirmă economistul, sunt tarifele politizate, care până acum nu se stabileau având la bază o analiză economică, dar erau aprobate strict din raționamente politice. „Acest handicap, politizarea excesivă a tarifului la transportul public, se propune să treacă pe planul doi. Însă, pentru a proteja locuitorii municipiului, metodologia nouă presupune câteva elemente importante: 1) plafonarea tarifului astfel încât de pe un salariu mediu să fie posibil de procurat cel puțin 1670 de călătorii; 2) anumite categorii de persoane, pensionarii și copiii, vor continua să călătorească gratis; 3) pentru cei cu abonamente prețul unei călătorii va fi de 2-3 ori mai mic”. După ce Consiliul municipal Chișinău (CMC) va adopta această metodologie o singură dată, primarul, o dată la doi ani, va avea posibilitatea să ajusteze tariful fără decizia CMC în dependență de inflație. Dacă timp de doi ani nu se adună până la un leu, tariful nu se majorează”, a specificat economistul, făcând referire la noua metodologie.

Analistul a mai menționat că prețul maximum posibil care poate fi acceptat astăzi este de 6 lei, deși calculele autorităților arată că costul real al unei călătorii este mult mai mare, de aproape 10 lei. Limitarea la 6 lei este determinată de garantarea unui minim de cel puțin 2000 de călătorii, care pot fi procurate pe un salariu mediu din municipiu. Diferența va fi achitată din bugetul municipal, care se va ridica la cel puțin 300 milioane lei în acest an. „Fiindcă a fost politizat ani de zile stabilirea tarifului, din 2009 acesta nu a fost modificat, acum vom avea o creștere prea bruscă. Este o decizie care va avea niște costuri politice pentru cei care o vor implementa. Cel puțin de două ori trebuia în această perioadă să fie ajustat. Deși au fost vreo zece tentative, acest lucru nu s-a făcut și permanent deciziile politice au stat la baza amânării”, a menționat analistul economic.

A treia problemă, potrivit expertului, este lipsa unui sistem integrat. Astăzi este nevoie să schimbi 2-3 unități de transport ca să ajungi dintr-un punct în altul și pentru fiecare deplasare trebuie cumpărat tichet. Conform noii metodologii, se va introduce un preț unic pentru tot transportul public din municipiul Chișinău, indiferent cu ce călătorești: autobus, troleibuz sau maxi taxi. Expertul speră că în viitorul apropiat va fi posibil de a procura un tichet și de a te deplasa din punctul A în punctul B, indiferent de câte unități de transport ai nevoie să schimbi.

A patra problemă, a remarcat economistul, este reducerea semnificativă a călătorilor. În 2009 transportul public municipal a transportat 194 de milioane de pasageri. Treptat numărul acestora a scăzut și în prezent sunt transportați anual circa 143 de milioane, crescând în această perioadă enorm de mult numărul celor care utilizează mașinile personale. „Avem o reducere destul de puternică a cetățenilor care merg cu transportul public în favoarea celui privat. Se creează din această cauză ambuteiaje enorme. Tot ce trebuie să facă autoritățile municipale este să gândească politici de descurajare a utilizării transportului privat și încurajarea transportului public. Persoanele care utilizează transportul privat trebuie să plătească, iar banii colectați să meargă la subvenționarea ramurii de transport municipal”, a conchis economistul.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s