Context general:
Comisia Europeană propune revizuirea Directivei privind accizele la tutun, cu scopul de a reduce consumul de produse din tutun și a armoniza accizele la nivelul UE. Deși intenția urmărește obiective legitime de sănătate publică, propunerile actuale creează un dezechilibru major și o disproporționalitate în aplicare, afectând grav statele candidate cu venituri mici, precum Republica Moldova.
- Accize minime excesive și nerealiste pentru țări ca Moldova
Noua propunere prevede o creștere de la 90 EUR la 215 EUR per 1.000 de țigarete. Această dublare a accizei minime este considerată excesivă și imposibil de atins pe termen scurt de către Republica Moldova, fără a crea:
Tulburări majore pe piața internă;
Pierderi fiscale temporare prin scăderea consumului legal;
Reorientarea consumului către piața neagră.
➡️ Riscul major: Moldova nu va putea implementa la timp directiva, afectând procesul de aliniere la acquis-ul comunitar și compromițând parcursul de aderare la UE.
- Mecanismul de ajustare parțială prin paritatea puterii de cumpărare (PPP) este insuficient
Deși în proiectul noii directive se include un mecanism de ajustare pentru țările cu venituri mici (⅓ din acciză ajustată la PPP), acesta este insuficient și prea rigid pentru realitățile economice din Moldova.
🔧 Recomandare:
Aplicarea integrală a PPP pentru întregul nivel minim de acciză ar oferi o adaptare echitabilă și realistă pentru statele cu venituri mici și ar facilita tranziția fiscală.
- Creșterea riscului de contrabandă și comerț ilicit
Prin creșterea bruscă a prețurilor legale, se creează un ecart economic atractiv pentru rețelele de contrabandă. În Moldova:
Ponderea produselor ilicite a fost de 11,7% în 2023 și 9,8% în 2024;
Tutunul încălzit cu arome generează anual peste 560 milioane MDL în accize;
Interdicțiile și accizele mari fără adaptare cresc probabilitatea migrației spre produse ilegale.
➡️ Se subminează obiectivele de sănătate publică, iar statul pierde venituri considerabile.
- Mecanismul de indexare automată cu inflația este inadecvat pentru Moldova
Comisia propune indexarea accizelor cu rata generală a inflației (headline inflation). Însă Moldova a avut o inflație medie de 15,6% în ultimii 3 ani, ceea ce ar duce la:
Creșteri nesustenabile ale accizelor;
Instabilitate fiscală;
Distorsionarea pieței.
🔧 Recomandare:
Se propune utilizarea inflației de bază (core inflation), excluzând alimentele și energia, și introducerea unui plafon anual al creșterii accizei (ex. max. 5–7%).
- Lipsa unei abordări diferențiate pentru statele candidate
Directiva nu prevede tranziții diferențiate sau derogări temporare pentru țările aflate în proces de aderare. Acest lucru creează:
Inechitate între statele membre și cele candidate;
Dificultăți în aplicarea coerentă a politicilor fiscale;
Presiuni economice disproporționate asupra bugetului public.
➡️ Este necesară o abordare graduală și realistă, pentru a încuraja convergența, nu a o bloca.
Recomandări oficiale propuse de Republica Moldova către UE:
- Moderație în stabilirea accizei minime – Creșteri graduale, în funcție de nivelul de dezvoltare economică;
- Aplicarea completă a PPP în calculul accizei minime;
- Reformarea mecanismului de indexare a accizei, pe baza inflației de bază și cu un plafon anual;
- Derogări sau tranziții extinse pentru țările candidate, cu mecanisme clare de etapizare;
- Menținerea echilibrului între sănătate publică și fezabilitate economică, evitând alimentarea pieței ilicite.
Concluzie:
Revizuirea Directivei privind accizele la tutun este necesară și justificată din perspectiva sănătății publice. Însă pentru țări ca Republica Moldova, aplicarea actualei forme a directivei ar aduce mai multe riscuri decât beneficii: pierderi bugetare, migrare spre produse ilicite, pierderea controlului fiscal și compromiterea procesului de aderare.
O directivă echitabilă trebuie să reflecte realitățile economice ale tuturor statelor, inclusiv ale celor candidate. Moldova își reafirmă angajamentul de a se alinia la standardele UE, dar solicită o abordare etapizată, sustenabilă și adaptată contextului național.
